winkelwagen
Winkelwagen  nu in uw winkelwagen  0 Items
Klantenservice 036-5244076 Dealer login
Categorieën
Snel zoeken
Informatie
Meest verkocht
Diesel bacterien : helder verhaal en een heldere oplossing!
Diesel bacterien wat is dat toch voor iets ... helder verhaal en een heldere oplossing!

Als onze scheepsmotoren konden praten, zouden we geregeld te horen krijgen Dit lust ik niet! Er wordt nogal eens vuil voedsel aangeboden!

Probleemstelling:

Door de samenstelling van de tegenwoordige dieselbrandstof komt het vaak voor dat de dieseltank en het brandstofsysteem ernstig verontreinigd zijn met bacteriën, residu en/of sludge.

Gevolg:

Door de gevoeligheid van (commonrail) dieselmotoren kan bij verontreiniging van de brandstof in een mum van tijd ernstige motorschade optreden. Ook injectoren hebben zwaar te lijden en geven de geest.

Maar het kan nog veel erger: slecht werkende injectoren veroorzaken een verstoorde brandstofnevel en doordat deze brandstofnevel ook de zuigers van de commonrail motor dient te koelen, raken de zuigers oververhit. Gaten in de zuigers of zelfs gebroken zuigers zijn het resultaat.

Oorzaak:

In dieselbrandstof komt van nature een groot aantal bacteriesoorten voor. Dezen zijn al aanwezig vanaf het moment dat de brandstof de raffinaderij verlaat. De oorzaak ligt deels in de wettelijk verplichte toevoeging van 10% biobrandstoffen. Biodieselbrandstof heeft als eigenschap hygroscopisch te zijn, hetgeen inhoudt dat deze brandstof van nature water opneemt.

Hiermee beginnen de problemen; de bacterien leven en floreren op de scheidingslijn tussen het water op de bodem van de tank en de dieselbrandstof. De bacterie onttrekt zuurstof aan het water en zijn voedsel en koolwaterstoffen uit de brandstof. Afgestorven bacterien en het afval dat de bacterien produceren, bezinken op de bodem van de tank als residu, ofwel sludge. Dit residu is salpeterzuurhoudend en veroorzaakt onder meer corrosie in het brandstofsysteem.

Tot wel 50% van de brandstof die naar de commonrail motor gepompt wordt, wordt gebruikt om de dieselinjectoren te koelen. De dieselbrandstof die retour gepompt wordt naar de tank kan temperaturen tot wel 60°C bereiken, waardoor de inhoud van de brandstoftank behoorlijk in temperatuur op kan lopen, zeker als de tank klein is of niet helemaal vol. Juist deze temperatuur is, samen met de in de tank aanwezige voeding en zuurstof, de ideale voedingsbodem voor de bacterien.

De voortplantingstijd van de bacterie bedraagt slechts 20 minuten, dus iedere 20 minuten verdubbelt het aantal bacterien in de tank!

De bacterien vormen groepen, die als slijmerige draden of strengen zichtbaar zijn. Het zijn deze bacteriekolonies, die de oorzaak zijn van alle ellende. De bacterien verstoppen binnen korte tijd de brandstoffilters en gaan deels door het brandstoffilter heen. Als een bacteriegroep (streng) de brandstofinjector bereikt, zal deze slecht of in het geheel niet meer functioneren. Dit heeft direct motorschade en productieverlies tot gevolg.

De diesel bacterie:

Eén van de grootste bedreigingen voor de betrouwbaarheid van uw scheepsmotor is de dieselbacterie. Vooral de veranderende samenstelling van dieselbrandstof, vergroot momenteel heel snel het probleem van de dieselbacterie met name aan boord van schepen! Met name de wettelijke eis, om in dieselbrandstof het bestanddeel zwavel te verminderen en de hoeveelheid biodiesel te vergroten, doet het probeem van de dieselbacterie flink toenemen. Zwavel is namelijk van nature uit een bacterie remmend middel en biodiesel is een ideale drager voor de dieselbacterie.

Dieselbacterie kan alleen "leven" op de scheidinglijn van water en diesel. Hoe minder water in de brandstoftank, hoe minder kans op dieselbacterie. Water "tankt" u (normaliter) niet aan de pomp; water onstaat in de tank omdat diesel "hygroscopisch" is, dwz diesel "zuigt" het water uit de vochtige lucht die boven de diesel in de dieseltank zit. Dit "opgezogen" water zakt daarna onderin de dieseltank. Uit dit verhaal blijkt weer: hoe voller de dieseltank, hoe minder (vochtige)lucht erboven, hoe minder water onderin de tank, hoe minder kans op bacterie.

Zo herkent U de dieselbacterie:

In tegenstelling tot wat er vaak gezegt wordt, kunt u de dieselbacterie zelf helemaal niet zien!. De bacterie zelf is namelijk niet met het blote oog zichtbaar, alleen wat achterblijft als restproduct is zichtbaar. Dit is in de filters bijvoorbeeld herkenbaar als een zwarte elastische "blubber", strengen, algen etc.

Wat te doen bij diesel bacterie in de tank:

ls er dieselbacterie in uw brandstofsysteem aangetroffen dan moet u in ieder geval ten-minste het volgende doen:

-Brandstoffilters vernieuwen, filterbehuizingen schoonmaken en brandstofleidingen met schone diesel doorspoelen.
-Brandstoftank open maken, water en vuil onderlangs wegzuigen (indien mogelijk).
-Tank helemaal vullen en bacterie-dodend middel toevoegen.

Dit bacterie-dodend middel moet u daarna altijd blijven toevoegen als u getankt heeft, want met de dieselbacterie heeft u "levenslang". De dieselbacterie zal namelijk nooit écht weg zijn, dit middel "onderdrukt" de dieselbacterie alleen. Zorg daarna wél dat u de tank zo vol mogelijk houdt, tap regelmatig water af (of zuig het bovenlangs eruit) en houdt de waterscheider goed in de gaten. Als u deze regels héél goed en héél secuur opvolgt, heeft u een goede kans dat de motor zonder verdere problemen blijft draaien.

Definitieve oplossing bij diesel bacterie in slechts 4 heldere stappen!

Er zijn tal van systemen op de markt om de problematiek aan te pakken. Lees verder

Vragen :

Heb je nog vragen, of durf je toch nog niet zo goed ? bel of mail ons en we zullen proberen je de helpende hand te bieden die je op dat moment zoekt! Dat is de service zonder grenzen van Dieselrepairs.nl!
Volgende